Google+ Riddick's Realm: Peter Robinson: Piece of my Heart

30 decembra 2017

Peter Robinson: Piece of my Heart



K Peterovi Robinsonovi a jeho kriminálke som sa dostala jednoducho preto, že bola vydaná ako flipback. Flipbacky sú malé knižočky, ktoré sa listujú vertikálne a dajú sa čítať jednou rukou. A keďže som švihnutá zberateľka rôznych vecí, prečo by to nemohla byť aj zvláštna forma kníh.




V roku 2011 to bola inovácia, ktorá sa však dlho neudržala a postupne zanikla. Myslím, že zčasti bola na vine aj vysoká cena, okolo 10€ za kus. Nedávno som si všimla, že to skúšajú v Taliansku, ale vďaka fotke na Instagrame sa mi ozval aj iný fanúšik, ktorý vravel, že sa vraj flipbacky na druhý pokus čoskoro vrátia.
Tak som si v tej hŕstke flipbackov vyhľadávala tituly, ktoré ma zaujali anotáciou. Len aby som si ich mohla kúpiť. Jedným z nich bol aj Kúsok môjho srdca.

K čítaniu som sa dostala oveľa neskôr, na jeseň 2017. Zistila som, že existuje mnoho dielov tejto krimi série (Piece of my Heart je 16. v poradí), a že v Británii sú to bestsellery. Najbizarnejšie bolo, keď som počas čítania knihy uvidela v televízore upútavku na seriál Inšpektor Banks (DCI Banks), ale o tom neskôr...

Piece of my Heart je kriminálka odohrávajúca sa v dvoch časových rovinách. V roku 1969 vyšetruje inšpektor Chadwick vraždu mladej krásnej hipisáčky a približne v roku 2006 pátra inšpektor Banks po vrahovi známeho hudobného publicistu. Že tieto vraždy nejako súvisia je známe iba čitateľovi, protagonisti súčasnej línie sa k tomuto poznaniu musia dopracovať a k rozlúšteniu oboch vrážd samozrejme tiež.

Táto kniha a niekoľko častí televízneho seriálu, ktoré som videla na RTVS, majú jednu vec spoločnú, a tou je neuspokojivý záver. Či v Piece of my Heart či v seriáli, mala som pocit, že celé rozuzlenie ma... nemôžem povedať, že neprekvapilo, lebo ja som ten ideálny čitateľ detektívok, ktorý nikdy vopred neuhádne vraha a väčšinou sa o to ani nepokúša, radšej si počká, čo spisovateľ vymyslel... ale aj v rámci ponúkaných možností v Piece of my Heart šiel výsledok tak trochu do stratena. Konkrétnejšie to povedať nemôžem, lebo prípadnému čitateľovi by som poskytla príliš jasné vodítko.
Jednoducho ma viac bavil proces prepracúvania sa k výsledku, než výsledok samotný. To je aj hlavná devíza knihy - neviem to povedať lepšie a inak, než že sa mi s ňou príjemne trávil čas. Rada som sa k nej vracala, angličtina bola tak akurát, ani príliš jednoduchá, ani som nemusela často konzultovať môj obľúbený offline výkladový slovník. Čítanie bolo veľmi fajn a časť pôžitku mal na svedomí samotný flipback, ktorý sa v posteli číta pohodlnejšie než štandardná kniha.

Páčili sa mi aj postavy, hoci ma viac zaujímal inšpektor Chadwick z roku 1969, než jeho novší náprotivok Banks. Vždy som sa tešila na časti s Chadwickom, ktovie či nie preto, že Banks je taký ten typický vlk samotár, doslova prototyp vyšetrovateľa ako takmer každý iný, darmo sa autor snaží o odbočky od klišé - kým Chadwick je bežný chlap s manželkou a dospievajúcou dcérou a klasická stigma literárnych policajtov sú v jeho prípade traumatické spomienky na druhú svetovú vojnu. Aj on napĺňa archetyp svojou uzavretou povahou, čudáctvom, a vie byť drsný, čo pred päťdesiatimi rokmi nebolo také zložité, keď policajná práca nebola zviazaná toľkými pravidlami.

A aby som sa nachvíľu vrátila k televíznemu seriálu, ja som z neho bola sklamaná. Mimochodom, vo Veľkej Británii je seriál očividne populárny, lebo sa zdá, že fanúšikov dosť naštvalo jeho ukončenie po piatej sezóne v zime 2017.
Kniha sa mi dobre čítala, i keď ma neuspokojil záver, no so seriálom to bolo horšie, tam ma príbehy nedokázali upútať, nevedela som udržať pozornosť ani natoľko, aby som sledovala všetky detaily konverzácií. V stručnom epizódnom spracovaní boli zápletky zhustené a zdali sa mi komplikované, a ja som proste nebola v správnom rozpoložení, aby som ich sledovala. A riešenia ma rovnako neuspokojovali.

Výsledkom teda je, že dobrodružstvá policajného inšpektora Alana Banksa už nebudem čítať ani pozerať, ale na ochutnávku jedného diela to boli príjemne strávené chvíle a určite môžem túto krimi sériu odporúčať aj náročnejším milovníkom detektívok, nech si vyskúšajú niečo nové.





Peter Robinson: Piece of my Heart (Hodder, 2011)





Súvisiace: 
Podvodník a jiné povídky
Stephen King: Mr. Mercedes
Robert Galbraith: Volání kukačky
Robert Galbraith: Hodvábnik
B.M. Horská: Brouk
Arnaldur Indridason: Dech smrti
Arnaldur Indridason: Hrob v ledovci

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).