Google+ Riddick's Realm: Michal Viewegh: Účastníci zájezdu

11 decembra 2012

Michal Viewegh: Účastníci zájezdu

Na Viewegha nijako extra netrpím, ani na melodramatické rozbory spoločenských a ľudských úchyliek - tak mám z filmov a informačného šumu zafixovanú jeho tvorbu. Ale Účastníci zájezdu sa mi páčili ako film a ešte viac ako kniha.


Max je pomerne úspešný spisovateľ a svoj nasledujúci román chce umiestniť do prostredia skupinového turistického zájazdu. Pre načerpanie bezprostrednej skúsenosti sa na jeden vyberie, a rovno autobusom.
Okrem homosexuálnej dvojice Oskara a Ignáca sú tam iba cudzí ľudia, ktorých Max pozoruje a vytvára si z nich postavy do svojej knihy. Tie v jeho hlave čoskoro začnú žiť vlastným životom a fikcia Viewegha sa premiešava s fikciou i realitou Maxa, až splynú v jeden celok.


Popri sledovaní jednotlivých účastníkov zájazdu im Max vkladá do úst myšlienky ich fiktívnych románových alter eg a jeho vlastná knižná inkarnácia na zájazde komunikuje so svojimi snovými démonmi v podobe literárnych kritikov, s ktorými vedie rozčúlené dišputy.
Orientovať sa vo viacerých vrstvách rozprávania však nie je problém, pravda ak sa uspokojíte s tým, že nie vždy je nevyhnutné rozoznať realitu od fantázie. Napriek alebo vďaka tomuto spôsobu podania Viewegh nenudí ani neunavuje. Hravosť, vážnosť i situačnú komiku vie elegantne skombinovať tak, aby pobavil a neurazil.

Účastníci zájezdu sú satirický spoločenský román s mnohými komickými prvkami. Bežnou rečou povedané, budete rozmýšľať, ale v prvom rade sa zabávať. Obsah, štýl, ľahké experimenty s formou i samotným rozprávaním, to všetko šíri pohodovú atmosféru nenútenosti.
Autor netlačí čitateľa, aby mal jeho postavy rád, nebazíruje na hľadaní hlbšieho zmyslu v jeho nízkotučnej sebareflexívnej sonde do banálnych životov priemerných občanov Strednej Európy. Hoci jeho slová môžu znieť sarkasticky a môžeme povedať, že súdobej spoločnosti nastavuje zrkadlo, Vieweghovým posolstvom nie je výsmech.

Najbohatším zdrojom úvah, porovnávania a pozorovania sú postavy. Autor do detailov vypracoval ich psychologické profily tak, aby pôsobili vierohodne. Každá z nich je trošku bizarná - ale práve to je pre život prirodzené. Jeho hrdinovia nie sú pateticko-tragické archetypy ani majstri komédie - sú presne takou tragikomickou zmiešaninou ľudkej malosti, veľkosti i trápnosti, ako väčšina z nás pri pohľade zvonka.
Veď kto z nás nebol niekedy čudný, občas trápny a inokedy triviálne tuctový? Kto ešte nezažil situáciu, v ktorej sa úplne znemožnil? Kto niekedy nevyvádzal hlúposti alebo nepodľahol ilúzii vlastnej dôležitosti? Kto nikdy nemal tajné sny alebo zbytočné výčitky?
Vieweghove postavy to majú všetko a ešte viac - možno preto je ich aké množstvo, aby sa do nich všetky tie charakterové črty pomestili.
Dokonca sa pred čitateľom predvedie z pozície sebavedomého autora, ktorý vie manipulovať s našimi emóciami, lebo skvele ovláda nielen psychológiu svojich postáv, ale i tú našu - na začiatku predstaví hrdinov ako šablónovité figuríny, potom každú z nich pomaly lúpe ako cibuľu - pripíše scénu, vlastnosť či reakciu, ktorá ju spraví ľudskejšou, známejšou, hoci to nemusí byť v pozitívnom zmysle slova.

A tak je bárbinkovská sprievodkyňa Pamela nečakane čistou dušičkou, hoci je tak strašne naivná, až sexuchtivého Maxa jej prostoduchosť privádza do zúfalstva. (neodolám citácii: "Jestli mi ještě jednou řekneš čumáčku, rozbiju ti palubní mikrofon!"Denisa a Irma - atraktívne študentky filozofickej fakulty, sú oveľa plytkejšie, než sa tvária pred sebou i pred ostatnými. Navonok cynický egocentrik Ignác má rád deti a jeho ostentatívne excesy sú vlastne revoltou voči pokrytectvu spoločnosti. Uštekaná manželka pána poslanca čelí rozčarovaniu z jeho záletníctva a pokrivenia charakteru. Ich syn Jakub si myslí, že je homosexuál. V práci úspešná a intelektuálne saturovaná Jolana túži po troche obyčajného živočíšneho sexu, jej frustrovaný otec prehráva boj so stratenou dôstojnosťou a ilúziami. V postavách dôchodkýň Helgy a Šarloty sme konfrontovaní s pocitom blížiaceho sa konca života. Záhadný a tichý Ukrajinec Oleg je vo vnútri len konzervatívny mačo... a na zvyšok farbistých postavičiek sa mi už nechce vymýšľať múdre opisy :-)

Akokoľvek seriózne to môže znieť, satirická a komediálna zložka si zachováva svoju dôležitosť v každej chvíli. Viewegh v románe takmer všetko obráti na žart a nezáleží mu na tom, či je to humor čierny, situačný alebo vychádzajúci z trápnosti. Humor je dopravným prostriedkom jeho myšlienok.

Účastníci zájezdu sú príjemná odpočinková literatúra, ktorá poskytuje priestor pre úsmev aj zamyslenie. Viewegh je proste šikovný manipulátor a ešte lepší remeselník. Aj z hovna upletie bič. Cez to všetko ma iné jeho diela zatiaľ nelákajú, poviedkové črty ma nezaujali, no predsa ma po zážitku s Účastníkmi nenechal celkom chladnou - ak najbližšie po niečom siahnem, bude to opäť knižná predloha, ktorá sa mi páčila ako film, a síce Báječná léta pod psa. A najlepšie v podobe audioknihy.

Oskar si všiml, že jim ze břehu mávají Pavlík a Petřík.
„Vidíte to?“ volal Ignác. „Vidíte ty nadšené děti? Vidíte ta radostná světélka v jejich očích? Takový hrad, jaký jim vždycky postavím, totiž umí postavit jenom hoša. A ta kurva papež nám přitom zakazuje adopce!“
„Ignáci,“ řekl Oskar.
„Není to pravda?“ smál se Ignác. Vylezl až na samý vrchol plavidla, lokl si z láhve a nejistě se postavil.
„Kterým směrem je Řím?“ chtěl vědět.
Denisa s Irmou mu pobaveně ukázaly správný směr; Ignác se otočil a povážlivě se zakymácel.
„Svatý otče,“ zvolal hlasitě, „vyslechni mne!“
„Ignáci,“ řekl Oskar o něco naléhavěji.
„Vysvětli mi, Svatý otče, jedinou věc: když může adoptovat děti Woody Allen a Mia Farrow, proč ne my?!“
Ignácův tázavý pohled směřoval nad bělavými čepečky vln k Římu.
„Tohle mi prosím tě vysvětli. Neurotik a hysterka můžou. My nemůžem. Proč?“
Svatý otec podle očekávání mlčel.
„Já ti povím proč,“ odpověděl si Ignác sám. „Protože ho strkáme do špatný dírky!“
„Ignáci!“ řekl prosebně Oskar.





Michal Viewegh: Účastníci zájezdu (Druhé město, 2006)






Súvisiace:
Michal Viewegh: Báječná léta pod psa (audiokniha)
Ľubo Dobrovoda: Ja velkáč
Tom Sharpe: Henry Wilt
David Lodge: Hostující profesoři
Martin Buzek: Plastikový svět
Hanina Veselá: Mrakulin grimoár

31 komentárov:

  1. Videl som iba film, ale dvojicu Karel a Karel si zapamätám asi navždy :)
    Rád by som vedel, ako sa mu ich podarilo zobraziť v knihe, pretože vo filme boli geniálni. Aj ostatné typy hercov mi skvelo pasovali do jednotlivých postáv - Polívková, Holubová, Fialová, Nosek, Liška...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Karel a Karel boli rovnako skvelí ako vo filme :-) Ostatných si príliš nepamätám, snáď okrem Jolany a jej otca "bíčboja". Chcela by som si to niekedy pozrieť znova, aby som si to po knihe osviežila a porovnala.

      Odstrániť
  2. Ten úryvok teda stojí za to :) veľmi trefné. Tvoja recenzia ako vždy na úrovni, veľmi dobre sa to čítalo.

    Ja sa teraz "trápim" s knihou Beautiful Mind od Sylvie Nasar - a divím sa tomu, že to, čo si pamätám z filmu bola asi jedna desatina obsahu knihy.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. mňa aktuálne úplne pohltil nový S. King - 11.22.63 - v originále od Eurobooks. aspoň sa nemusím trápiť zbastardeným prekladom :-)

      Odstrániť
    2. Ja som sa minulý týždeň pustil do S.Kinga a jeho Temnej veže. Už mám za sebou dve a pol knihy (tie tenšie) z osemdielnej ságy. Potom mám naplánovanú Pod kupolou a hneď nato upírsku trilógiu od Guillerma del Tora.
      Rád by som to všetko stihol prečítať ešte pred tým, ako uvidím ich sfilmované verzie. Totižto, keď najskôr vidím film a potom čítam knihu, nedokážem sa už tak ponoriť do deja. Mám pocit, že už len kĺžem po povrchu a predstavivosť mi podsúva scény a obrazy niekoho iného. Cítim sa potom akýsi ochudobnený o možnosť používať vlastnú fantáziu.
      Na druhej strane zasa rád pozerám filmy na motívy mojich obľúbených kníh a konfrontujem vlastné predstavy s predstavami a fantáziou ich tvorcov. A veľakrát som potom riadne sklamaný, keď sa nezhodneme :)





      Odstrániť
    3. Jennka, ešte som obligátne zabudla poďakovať za obligátnu pochvalu :-) A ten úryvok som vybrala preto, že sa mi okamžite zdal ako najlepší pre recku - a lepší ani potom neprišiel :-)

      Odstrániť
    4. Ján - Pod kupolou? v slovenčine? tak to si ešte asi neprešiel žiadny z mojich článkov, kde pri problémoch s prekladmi vždy s radosťou odkazujem na tento článok:
      http://lubonemes.blogspot.sk/2011/01/stephen-king-rysava-jalovica.html
      Je to aj recenzia, takže keby ťa trošku odradila, nič si z toho nerob a siahni po niečom inom. Napr. po Zelenej míli, tá ťa proste nemôže sklamať!
      http://riddicksrealm.blogspot.com/2011/12/paul-edgecombe-spomina.html

      Ach, áno, filmové adaptácie... to by bola téma na samostatnú diskusiu (kľudne ju tu môžeme začať)... na článok asi nie, zatiaľ mi nenapadá žiadny taký koncept, aby z toho nebol myšlienkový bordel :-)
      Anyway, ja som si teraz tiež rýchlo prečítala Atlas mrakov, keď už teda stvorili film. O tej knihe som počula, že je to pecka SF, tak som holyvúdov predbehnúť. Mnohokrát to nestíham, ale súhlasím s tebou, že je to lepšie. Totiž ak film predbehne knihu, zväčša si ju človek už potom neprečíta. Česť výnimkám. To je komplikované. Preto vravím, to je na veľkú debatu :-)
      Ale tvoje pocity zdieľam (kĺzanie po povrchu), i keď sa samozrejme týkajú len prípadov, kedy ma to trápi = cítim, že je za tým viac a predloha by sa mi páčila. Častokrát si človek pozrie film a stačí mu to. Možno neprávom ignoruje knihu, ale aj to sa stáva.
      Myslím, že všetci sme vyškúšali všetky varianty - najprv jedno, potom druhé.
      Dva príklady za všetky:
      Anglický pacient sa mi nenormálne páčil ako film, knihu som čítala neskôr, je skvelá.
      Mandolína kapitána Corelliho je zase nenormálne fantastická kniha (veď Berniéres:-), ale film je romantická sračka. Najprv som čítala knihu a hneď po tom (DVD už pripravené) som pozrela film a zostala znechutená, zhrozená. Na Berniéresa Hollywood proste nemá.

      Takisto sa obávam, že nemá na mnoho iných autorov, a v tom je háčik. Tiež som vždy vzrušená z adaptácií obľúbených kníh a chcem ich vidieť, hoci s istými obavami. Ale ako často sa trafia do našich predstáv? Obávam sa, že zriedka :-) Preto sú predlohy, ktoré ani NECHCEM, aby sa vôbec pokúšali sfilmovať. Pri tom, ako to dnes leží a beží na filmovom trhu, je zaručená šanca, že by to posrali. Lebo knihy toho typu postrádajú klišé, ktoré tam filmový priemysel narve stoj čo stoj. Hoci aj násilne.

      Odstrániť
    5. A ešte beriem späť to kĺzanie po povrchu. Už som premýšľala nad odpoveďou aj nad zadaním súčasne a trochu som to poplietla a zle pochopila. Ty píšeš: "keď najskôr vidím film a potom čítam knihu, nedokážem sa už tak ponoriť do deja. Mám pocit, že už len kĺžem po povrchu"... a ja som to v danom momente pochopila, že film kĺže... takže reset a nad týmto zadaním sa ešte musím zamyslieť :-)

      Odstrániť
    6. Ešte jedna výnimka z posledného odstavca pred-predošlého komentára: Pán prsteňov.
      Priznávam, že som najprv videla filmy, počkala som si na všetky 3 a potom čítala knihy. Fantastický zážitok, predsudkami som netrpela, naopak som všetky scény z kníh (hoci niekedy pozmenené) prežívala s vizuálnou podporou filmu. Úžasne som si to užila, aj keď by niekto mohol povedať, že mi filmy nahradili fantáziu. Naopak, pomohli jej tam, kde by možno nebola stačila a dodali tváre postavám i monumentálne scenérie exteriérom :-)

      Odstrániť
    7. Začnem od konca s Pánom prsteňov. Presne toto dielo napadlo aj mňa. Tolkiena som čítal dávno pred filmovým spracovaním a toto bola práve tá výnimka, ktorá u mňa potvrdzuje pravidlo. Filmová trilógia bol úžasný vizuálny zážitok, ktorý nádherne ilustroval a dopĺňal hobití príbeh. Dovtedy ani potom som už nič podobné v kine nezažil...ten úžas (Roklinka, Moria, Železný pas, Gondor, Helmuv žleb), nadšenie, slzy v očiach (Boromir, Faramir), strach, dojatie...milujem tú trilógiu a môžem ju pozerať stále dookola (ale len v originále, max v českom dabingu :))

      Pod kupolou som si kúpil v českom vydaní. Vlastne všetky Kingovky si kupujem iba v češtine. Neviem ako je to v porovnaní s originálom, ale všeobecne považujem české preklady za kvalitnejšie ako slovenské. Dokonca som už tak ďaleko vo vnímaní češtiny, že po prečítaní ani sám neviem, či kniha bola písaná po česky alebo slovensky.
      A Kinga mi nemusíš odporúčať, mám ho prečítaného odpredu odzadu, niektoré knihy aj niekoľkokrát. Suverénne vedie To a Svedectvo (To možno 5-6x, Svedectvo asi 4x).
      King je moja srdcovka :) Ovšem nie filmové adaptácie jeho diel. Tie sú tragické. A zasa česť výnimkám: Zelená míľa bola božská, Hmla možno ešte lepšia ako poviedka a Stand by Me podľa novely Telo je jeden z mojich najobľúbenejších filmov.

      Ozaj a z druhej strany. Ešte ma napadol Sapkowského Zaklínač. Tam sa mi chcelo fakt plakať.

      Odstrániť
    8. Jooj Anet verzus zbastardené preklady, to je hotová literárna lahôdka :) všetci prekladatelia by mali mať tieto články ako povinnú literatúru :)

      Inak ten Pán prsteňov, ani nemôžem napísať nič iné ako to, že s vami 100%-tne súhlasím. Jasné, že všetko čo bolo v knihách sa do filmov nezmestilo (to by tých častí muselo byť asi 10), ale čo sa týka atmosféry a obrazov, to bola čistá dokonalosť. Tiež som najprv videla filmy a potom doslova zhltla knihy, a oboje sa nádherne dopĺňalo a 99% hercov presne spĺňalo aj moju predstavu po prečítaní kníh, proste - paráda.

      Ďalšie čo mi napadá je sága o potterovi, ale tam som veľmi silno ovplyvnená tým, že knihy a postavy v nich milujem, čiže nedokážem posúdiť film ani s troškou objektivity :) ale čo sa mojich predstáv týka, vybrali výborných hercov a dokázali zachytiť atmosféru, ktorú som cítila z kníh. Akurát že knihy majú oveľa viac "vrstiev" ktoré vo filmoch neboli, plus kopec iných vecí, ktoré mi vadili, ale aj napriek tomu si Potter ságu vždy rada pozriem...

      Sranda je, že mne sa oveľa viac páčila dejová línia Harryho rodičov ako samotného Harryho. Ale aj tak super.

      Anet, aký bol Atlas mrakov? Myslím kniha, lebo film bol... whow.

      Zelená míľa bol neskutočne silný film. A nezabúdajte ani na Vykúpenie z väznice Shawshank - to je pecka!

      King je proste génius a nikto ma nepresvedčí o opaku :)

      Odstrániť
    9. Jasné, Shawshank, ten mi v rýchlosti unikol. A možno ešte Nadaný žiak.

      A pod tú tvoju poslednú vetu sa podpisujem aj ja :)

      Anetine príspevky k nepodareným prekladom neunikli ani mne. Chápem ju, aj mne dokáže dobrý dojem z diela veľakrát pokaziť nepodarený preklad, prípadne výraz, ktorý vôbec nezapadá do kontextu...

      Potterománia ma akosi obišla. Dokonca som videl, myslím, iba prvú časť. V tom čase som preferoval skôr hrdinskú fantasy ako Gemmela, Červenáka, Žambocha, Goodkinda a podobne. Ale hádam sa k tomu raz dopracujem. Mám toľko plánov, čo všetko by som ešte chcel stihnúť do dôchodku...:)

      Odstrániť
    10. Toto nie je diskusia, ale prikyvovanie :-D Nemáme sa ani na čom posekať, úplne s vami súhlasím! Ešte aj keď Jennka začala o tom HP, tak som už rozmýšľala, že tam pridám, že milujem jeho univerzum, ale tam mi vo filmoch chýba viac vecí, než chýbalo LOTRovi (tam mne osobne nechýbalo nič, aj keď niektorí ľudia hromžili na absenciu Bombadila, ale mne prišiel v knihe taký rozprávkový a vo filme mi teda vôbec nechýbal)... ale vzápätí to tam Jennka napísala :-)

      Ja nemám z Kinga zďaleka toľko prečítané, ale zase sa neponáhľam :-) Patrí do kategórie plodných autorov, ktorú som spomenula v článku o Zlate Arkony. No doteraz ma bavila každá jeho kniha. Len na to TO sa neviem odhodlať, lebo je také strašne hrubé :-) Ale mega-hrubé je aj toto 11.22.63, takže keď to zvládnem, možno mi dodá odvahu na TO.
      Ešte som len na dvesto stranách, ale už sa tam stala kopa vecí. Dúfam, že mi zaujatie a tempo vydrží tých ďalších 500 ;-)

      Odstrániť
    11. Ja som dosť nekonfliktný typ. A keď niekto chváli Kinga, predsa nemôžem protestovať :)

      Podľa môjho názoru, je To najlepšia Kingova kniha, tak smelo do toho. Som zvedavý na tvoj názor.

      Ináč včera mi došla 11.22.63, ale v českej verzii Dallas 63. Využil som manželkinu otázku, že čo by som chcel pod stromček :) Bohužiaľ, na rad príde až po Temnej veži a Pod kupolou.

      A Bombadilo mi v Pánovi prsteňov nechýbal vôbec. Príliš uzavretá a ako píšeš rozprávková linka, v podstate bez vplyvu na ostatné udalosti.

      Pozrime, kam sme sa dostali od rýdzo českej komédie zo súčasnosti :)

      Odstrániť
    12. Janko, ale ako pekne a profesionálne sme to preklenuli :D

      Môj priateľ sa tiež vyjadril, že TO je najlepšia Kingova kniha - tiež je veľký Kingov fanda. Ani ja som ešte nemala tú česť, ako obaja píšete je toľko kníh ktoré treba ešte prečítať... všetko má svoj čas :) ale veľmi na mňa zapôsobila Podpaľačka, dokonca aj preklad sa mi páčil... tá kniha bola veľmi silná, celková psychológia postáv (Kingova hlavná črta) je úžasne prepracovaná, hlavne koniec... do Charlie som sa zamilovala :) o Andrewovej obetavosti ani nehovorím.

      A Janko, ak sa niekedy odhodláš dať sa na Pottera, odporúčam knihy, jednoznačne. Začína to síce ako rozprávka, ale finišuje to ako pravá a nefalšovaná fantasy dráma (až na ten úplne posledný happyend, ale zase na druhú stranu, potom čo Rowlingová vyzabíjala polovicu najlepších postáv si to trochu tá kniha aj zaslúžila :D ). Je to veľmi chytľavé - ale zároveň aj literárne veľmi kvalitné. A keď sa nakoniec nad celou tou ságou zamyslíš, uvedomíš si ako veľmi je to prepracované dielo, ktoré má v sebe oveľa viac ako sa na prvý pohľad zdá. A páči sa mi, že je hlavne o priateľstve a nie o nejakej tej cukríkovej láske (viď Twillight). Na jednu stranu sa tam prelína priateľstvo a dospievanie hlavných postáv, na druhú stranu láska dospelých, v úplne inej dejovej línii, ktorá tak zvláštne doznieva a vykúka na povrch počas všetkých kníh. Ťažko sa to vysvetľuje bez spoilerov :)

      Odstrániť
    13. Veru, Jennka, a hádam sa Anet nenahnevá, že jej to tu zapĺňame OT :)

      Podpaľačka bola tuším úplne prvá kingovka, ktorú som čítal. A tam to všetko asi začalo :) Práve ten hlboký psychologický ponor do Kingových postáv je niečo, čo ma neskutočne fascinuje. A stále sa mi to nezunovalo. Sú knihy, ktoré som doslova s pôžitkom čítal aj opakovane, knihy, ktoré som si obľúbil...To, Svedectvo, Osvietenie, Misery, Dolores, cintorín zvieratiek, Nezbytné veci, Mŕtva zóna a ďalšie.

      A to To ti naozaj vrele odporúčam. Kniha je rozdelená na dve časti, ktoré sa neustále prelínajú - detstvo hlavných hrdinov a ich súčasnosť. Ale hlavne to vyrovnávanie sa s dospievaním, reálnym životom, zomieraním, priateľstvá až na smrť, prvé lásky, nenávisť, trápenia s rodičmi, monumentálna bitka s nepredstaviteľným zlom a podobne.. Žasnem nad tým, čo v tejto knihe dokázal a pri každom ďalšom čítaní nachádzam veci, ktoré som si predtým nevšimol a odkrývam ďalšiu skrytú vrstvu s myšlienkou, že táto je už hádam posledná...

      A ďalšia vec, ktorá sa mi veľmi páči je, že King celým svojim dielom postupne stvoril obrovský svet plný udalostí a postáv, ktoré sa objavujú v rôznych jeho knihách. Baví ma hľadať a všímať si nenápadné zmienky a odvolávky na iné príbehy či postavy z úplne inej jeho knihy.

      Myslím, že na HP sa odhodlám. Nemám voči nemu nejaké extra predsudky, možno mi vadil len všetok ten hype okolo. A ešte keď píšeš, že nie je to len o deťoch pre deti, tak tomu asi dám šancu :) Najskôr ale dokončím Temnú vežu. To mi bude ešte nejaký ten mesiac trvať, pretože z nejakých 3500 strán ságy mám za sebou iba asi 900 :( Ale baví ma to veľmi, atmosféra je neuveriteľná, King ma zasa raz nesklamal :)

      Odstrániť
    14. Janko, vôbec mi nevadí OT, hlavne, že komunikujeme. Pri mnohých článkoch sa debaty zvrhli na off-topic, to je normálka.
      No, keď vravíte, že najlepšia, tak si ju v zozname kingoviek predradím ako ďalšiu.
      Odvolávky v rámci autorského univerza tiež milujem. Písala som o tom pri Mooreovi. Nie som si istá, či ich u Kinga zaznamenám, lebo mám v ňom medzery a navyše ho nečítam tak často, ale napr. v 11.22.63 som si dala poznámku na jednom mieste, ktoré považujem (možno) za odvolávku práve na TO :-) Ide o námet na knihu o vraždách, ktoré robí klaun.

      Odstrániť
    15. Môže byť. Vraždiaci klaun ako personifikácia zla (ale je to len jedna z jeho mnohých podôb) vystupuje vo fiktívnom meste Derry, do ktorého King zasadil niekoľko svojich románov a poviedok (a krížom-krážom ich takýmito odvolávkami poprepájal. Podobné fiktívne mesto je Castle Rock a Salems Lot).
      Presne toto je to, čo ma vždy poteší, keď na to v jeho knihách narazím. Zmienka, prípadne nenápadná poznámka akoby na okraj. A zasvätení, sa tetelia blahom :)

      Odstrániť
    16. Wow! Tak to sedí! O Castle Rocku a Lote viem, ale na Derry som predtým nenarazila. Ale Derry zohralo v 11.22.63 dosť významnú úlohu! Díky za osvietenie :-)

      Odstrániť
    17. Mimochodom, tie záhadné zmiznutia detí v Derry v roku 58, ktoré tam spomínal, mi tiež pripomenuli TO. Vidíš, kto vie, že TO sa odohrávalo v Derry, tak je mu jasné hneď - mne až teraz :-)
      Zdá sa, že si to už fakt budem musieť prečítať.

      Odstrániť
  3. Rado sa stalo :)
    Mimochodom aj To bolo, ako aj takmer všetky Kingove diela, sfilmované. A nebola to ktovieaká sláva. Zhodou okolností som film videl ako prvý, a preto som knihu začal čítať s riadnym dešpektom. Aké bolo moje prekvapenie, keď som zistil, že film bol iba hlúpym odvarom príbehu v knihe...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj ja som tú mini-sériu videla (nespomínala som to tu? možno inde), ale asi tak pred 20-timi rokmi. Hral tam Richard Thomas, ten mi bol vtedy dosť sympatický :-) Samozrejme Tim Curry ako klaun je nezabudnuteľný, jeho fotka je strašidelná dodnes.

      Odstrániť
  4. Hmm, spomínal tu niekto Kinga? :o) Súhlasím, že To je asi jeho najlepšia kniha. Hlavne autorova schopnosť písať detské postavy tak, že čitateľ sa chtiac-nechtiac vráti do vlastnej mladosti, je neuveriteľná.
    A čo sa týka adaptácií, ak som niečo neprehliadol, nespomenul sa tu Shining. Akokoľvek mám Kinga rád, Kubrickova verzia sa mi v tomto prípade páčila viac.

    A ešte malá odbočka. Ján Stopjak: Na odovzdávaní Cien Fantázie sa mi nepodarilo odchytiť Ťa, tak dodatočne ďakujem za Bielu tmu. Výborná poviedka!

    Mischo Jedinák

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, Mischo. Na odovzdavani bolo vsetko hrozne hekticke :-) Dakujem za nazor, velmi si to vazim a potesilo ma, ze sa ti moja poviedka pacila. Dnes by som uz asi nejake veci napisal inac, mozno by som trosku viac objasnil ten zaver, kedze vseobecne nebol asi pochopeny presne tak, ako som zamyslal...

      Shining bol vynikajuci. A poznam este par adaptacii, ktore aj ked nedosahovali kvality svojich predloh, bavili ma. Napr. Misery, Dolores Claiborneova, Burka storocia, Cintorin zvieratiek, Carrie, Prekliatie Salemu-to najnovsie, Pitevny sal c.4...

      Odstrániť
  5. Inac, tento rok ma vyjst serial "Under the Dome", mozno viete, som naozaj zvedava. Mne sa pacili aj romany "The Girl Who Loved Tom Gordon" a "Lisey's Story" - tento sa odohrava tiez v Castle Rock. No hej, je fakt sranda hladat taketo prepojenia v jeho romanoch :) Ja som este citala nieco od Kinga, kde bolo spomenute mestecko Chester's Mill a niektore postavy z Under the Dome, no uz si nespominam, co to bolo...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A dokonca sa uvazuje nad sfilmovanim Temnej veze, ktoru prave citam. Som len niekde v polovici toho sialeneho rozsahu, ale hrozne ma to bavi, fantazia tohto cloveka je neuveritelna... Sposob akym tu prepaja navzajom svoje celozivotne dielo je uzasny. Odporucam.

      A este som zachytil info o novej filmovej/serialovej verzii The stand (Svedectvo). Kedysi som videl miniseriu natocenu podla tohto romanu, a aj ked sa mi vtedy celkom pacila, rad by som videl nieco na sposob serialu Walking dead, drsne a nekompromisne, presne take, ako to bolo napisane.

      Odstrániť
    2. Ešte jeden seriál vám dám do pozornosti. Pri pozeraní informácií k 11.22.63 (poznámky k recenzii) som narazila na to, že vraj seriál Haven je inšpirovaný Kingovým románom The Colorado Kid.

      Odstrániť
    3. Na tú recenziu sa už teším.
      Len neviem, či si ju aj hneď prečítam, keďže knihu mám ešte len v poradí :)

      Odstrániť
    4. Mimochodom mestečko Haven sa vyskytovalo aj v románe Tommyknockers a podobne ako v Pod kupolou, bolo izolované od vonkajšieho sveta.

      Hlavná postava našla v lese zakopané UFO, ktoré začalo pozitívne ovplyvňovať inteligenciu obyvateľov, takže sa z nich v krátkom čase stávali technickí géniovia; vymyšľajúci rôzne neuveriteľné vynálezy poháňané napr.iba obyčajnými baterkami; avšak bez základných morálnych a etických vlastností.

      Seriál som nevidel, len mi trošku pripomenul svojim názvom túto knihu, keď som si o ňom čítal na csfd.

      Odstrániť
  6. Achh, film bol fakticky skvost, najlepšie si pamätám dvojicu Karel a Karel ako inak? :D
    erecké výkony boli geniálne...a už sa veľmi dlho chystám na knihu, matka ju čítala a vraj, tak ako podľa teba aj ona si myslí, že kniha je ešte lepšia, rada by som sa pri príležitosti nového výletu do knižnice nechala "zmanipulovať". Minule ju, žiaľ, nemali, teraz budem mať snáď viacej šťastia.
    Skvelá recenzia, som rada, že som ju tu našla. Myslím, že tu je recenzia aj na najnovšiu kingovku 22.11.1963, tak sa tuším volá, hm? Čítala som ju a neviem, typické pre mňa.
    Budem tu ešte chvíľku snoriť, sú tu zaujímavé skvosty a recenzia mi veľmi vyhovela takže snáď budú na takej úrovni všetky. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, som rada, že sa ti táto recka páči :-) A dúfam, že podobne sa ti budú páčiť ďalšie. Ak by sme sa niekde aj nezhodli v názore, nezúfaj a hľadaj ďalej ;-) Je ich tu hromada.
      Je tu aj tá nová Kingovka... je zaujímavé, že nevieš, čo na ňu povedať :-) Ale ako som raz písala v nejakej recke, rozpačité dojmy sa opisujú horšie než vyhranené emócie. Ak sa ti niečo páči alebo to neznášať, vyjadríš sa ľahko. Rozpaky sú mätúce, ale najhoršia je ľahostajnosť :-)

      Odstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).