Google+ Riddick's Realm: Mor ho Eurovíziu! (prvé semifinále)

13 mája 2009

Mor ho Eurovíziu! (prvé semifinále)

Idem sa trošku vybúriť, normálne bulvárne sa povoziť na úspešnejších ľuďoch ako som ja. Tak sa to predsa robí, no nie? Národný šport.

Ale nie, aby ste mi rozumeli, ja mám Eurovíziu rada, veď ju s prestávkami sledujem už dákych 15 rokov (i keď sa k tomu väčšinou nepriznávam). Objavila som tam kopec hravých, energických, srdcervúcich či éterických piesní od interpretov s božskými hlasmi, ktorých je však pred a po danom ročníku Eurovízie ťažko vypátrať.


No poznám aj jej nedostatky a preto viem veľmi dobre, že popri niekoľkých perlách je väčšia časť pesničiek biedna, nudná, občas kuriózne príšerná, o dekádu mimo misu alebo do bodky poplatná súťažným ambíciám (fakt dúfajú, že to vyhrá treťotriedne duc-duc s primitívnym textom?). Dokonca som si na pomenovanie ich štýlu vymyslela nový žáner, "eurovízny popík".
Ale kvôli tým zopár perlám mi to ešte stále stojí za to.

Môžete si k tomuto článku otvoriť stránku s účastníkmi prvého semifinále, kde nájdete ďalšie informácie aj videá. Ak ste včera nepozerali a chcete vidieť tie isté vystúpenia, aké šli naživo v televízii, pomôžem vám a pridám k pesničkám linky na YouTube.

BTW, treba si podržať CTRL, keď klikáte na linku, aby ju otvoril v novom okienku ;-)

Tak už poďme na tú slizkú neobjektívnu kritiku:

1 Čierna Hora - Andrea Demirovic: Just Get Out of My Life YOUTUBE
Čo som to vravela o tom eurovíznom popíku? Tak toto je presne on. Do pozadia dáme základné duc-duc, nech to má grády, do textu niečo o láske, rozchode alebo ne/závislosti na opačnom pohlaví, čaju/fešiho s peknými vlasmi necháme vyspievať si pľúca v rámci jej/jeho skromných možností... a pesnička je na svete. Možno by ste sa ani nečudovali, koľko skladieb podľa tejto istej šablóny, prípadne jej ľahkých obmien, sa zúčastňuje každého ročníka Eurovízie už celé roky (pravdepodobne desaťročia, ale taký prehľad až nemám). Nudila som sa už po prvom refréne.

2 Česká republika - Gipsy.cz: Aven Romale YOUTUBE
Kultúrne by mi síce táto pesnička skôr sedela pre Rumunsko, ale vyhrali doma, tak vyhrali. Ani s Pociskovou a Mikulčíkom nič neurobím. Aven Romale je veselý úlet a ja mám rada aj cigánsku muziku, ale vadila mi jedna vec. Neustále zmeny melódie. Neviem ako sa to pomenúva, nemám hudobné vzdelanie. Len čo ma však zaujal jeden motív, hneď ho vystriedal druhý. Nech by som mala akúkoľvek chuť si zaspievať s kapelou "A-ven-Ro-ma-le", nešlo to. Kvalitatívne sú Gipsy.cz v porovnaní s takým Bregovičom samozrejme slabota a všetky rómske rytmy znejú skoro rovnako, no u divákov mávajú takéto haluze v červených kostýmoch úspech - ale určite nie na víťazstvo.

3 Belgicko - Copycat: Copycat YOUTUBE
Srandovná paródia na Elvisa sa dobre počúvala aj pozerala, gitarové sólo v druhej polovici malo ten správny drajv, křoví dobový šmrnc ;-) Ibaže sa tá pesnička stále niekam ponáhľala... Nebol čas na vychutnanie rockenrollovej atmosféry ani textu, o ktorom som dodatočne zistila, že je vlastne veľmi vtipný :-) Z viacerých dôvodov však takáto pieseň nemá na Eurovízii serióznejšie šance, aj keď pobaví. Potvrdilo sa to, lebo nepostúpila do finále.

4 Bielorusko - Petr Elfimov: Eyes That Never Lie YOUTUBE
Rýchla, srdcervúca rocková balada s vysoko položeným refrénom, tvrdohlavo spievaná po anglicky, napriek katastrofálnej výslovnosti speváka - aj takto môže vyzerať typická eurovízna pieseň. Nech sa páči! Kríženec Paviela Rochnyaka a Braňa Mojseja si vyrazil z kopýtka a vzal si k tomu vlasatého gitaristu aj párik ohnivých tanečníc. Blond háro, odhalená hruď so striebornými reťazami a biely komplet nádherne dotvoria obraz miláčika žien. Achjo. Vlastne hej, nesmiem zabudnúť na biele lakovky.

5 Švédsko - Malena Ernman: La Voix YOUTUBE
No hej, "la voix" Malena skutočne má a má ho skvelý. Ale to bola aj jediná zaujímavá vec na jej pesničke. Všetko ostatné ani ryba ani rak, žiadna chytľavá melódia, nič, čo by chytilo za srdce alebo za hlasivky. Iba operný spev podfarbený vytrvalým duc-duc. Malena má navyše vyšportovanú postavu (kontrastne "doladenú" umelými kozami), ku ktorej krémové večerné šaty s tuhým korzetom pasovali asi ako vanilkový puding k rezňu.

6 Arménsko - Inga & Anush: Jan Jan YOUTUBE
Vélice fajnový, živý rytmus s vôňou ďalekých stepí a horúcich žien (má Arménsko stepi?). Aj tie ich národné kostýmy a divadelný mejkap na mňa zapôsobili. Ale nedalo sa zaobísť bez debilného anglického refrénu? "Everybody move your body... We are dancing... Everybody must be ready... Jumpin up". WTF? Toto vymýšľali dvaja textári? Si robia srandu, DJ Bobo by si napísal lepšie slová. Everybody, move your body mi kazilo zážitok a je mi úplne fuk, aký text to malo v arménčine. Tej absolútne nerozumiem a ani ma nezaujíma, o čom sa v takých pesničkách spieva, lebo vnímam zvukomalebnosť jazyka. Tú má arménčina viac než sebestačnú, na angličtinu sa mohli vykašľať.

7 Andorra - Susanne Georgi: Get a Life YOUTUBE
Chcela som sem napísať, že neschvaľujem, aby na súťaži typu Eurovízie krajiny reprezentovali speváci iných národností a Andorre najatie treťoradej dánskej speváčky ani nestálo za tú hanbu. Ale zistila som, že táto cica v Andorre už 13 rokov žije. No čo už. Asi preto mala takú dobrú španielsku výslovnosť. Ach, ale tá pesnička... prestárnutá puberťáčka detským hláskom spievajúca o tom ako našla zmysel života s chlapom, viac než zabudnutú Geri Halliwell pripomínala naspeedovanú rosničku, ktorá sa za prísľub moderovania Smotánky práve vychrápala s režisérom večerných správ. Upišťané a mimo refrénu tragicky nevýrazné.

8 Švajčiarsko - Lovebugs: The Highest Hights YOUTUBE
Sprievodca večerom, moderátor SRo Roman Bomboš čosi drmolil o tom, že týmto chlapcom niečo robí s pesničkami niekto spriaznený s U2... Určite, lebo všetci sme to počuli už v prvých sekundách. U2 síce nie je celkom moje kafe, ale Bonovi aspoň nikto neuprie, že udrží tón. S týmito rockermi to bolo o niečo horšie a na mieste toho producenta by som po tomto predstavení rozžula zmluvu alebo vymenila speváka. Prinútil ma pochybovať o tom, či je na Eurovízii povinný aspoň half playback, lebo čudne hýbal ústami. Teórii živého spevu zase zodpovedalo divné kolísanie jeho hlasu a falošné tóny. Nie som hudobný expert, ale niečo mi na ňom aj celej pesničke neštimovalo. Možno len nezvládal dýchanie, ako onehdy náš (inak samozrejme výborný) Maťo Ďurinda v roku 1994. Holt, Eurovízia je stres.

9 Turecko - Hadise: Düm Tek Tek YOUTUBE
Prvé tóny mi pripomenuli víťazný song roku 2005 My Number One od Eleny Paparizou. Našťastie i bohužiaľ nie dosť. Našťastie, lebo by to bol plagiát a bohužiaľ, lebo Düm Tek Tek má síce bohovský názov, ale zďaleka nie porovnateľný potenciál. Prečo? Presne neviem, na prvýkrát na mňa všetko pôsobilo ako bordel, od choreografie cez namáhajúcu sa Hadise až po duc-duc aranžmány. Ako som sa tešila, že z toho nadupaného názvu vytrieskajú Turci výbušnú zmes, tak bol nakoniec tým jediným, čo ma pri počúvaní zaujímalo.

10 Izrael - Noa & Mira Awad: There Must be Another Way YOUTUBE
Už duch spoločného projektu Hebrejky a Arabky dával tušiť solídny výsledok a dievčatá naozaj nesklamali. Hudobne tuctový a textovo jednoznačný anglický refrén bol snáď iba barličkou na odovzdanie mierového posolstva, lebo inak by mi vôbec nechýbal a pesnička by sa utiahla aj bez neho. Mám rada v ušiach hrdelný zvuk jazykov blízkeho východu aj jeho hudbu. Obe speváčky mali krásne hlasy a výborne kontrolovaný prejav. Čo viac si na Eurovízii želať.

11 Bulharsko - Krassimir Avramov: Illusion YOUTUBE
Krassimir by možno mal úspech so svojím načančaným medieval-fantasy kostýmom niekde na LARPe, no s krátkymi vlasmi lesknúcimi sa od gelu v ňom vyzeral smiešne. Väčšinu jeho vystúpenia odspievalo křoví, úlohu sólistu by som rozhodne zverila radšej tej kočke v ružovom. Kým som zistila, ktorý hlas je jeho (ten, čo zavýjal najhoršie), chvíľu to trvalo a ani potom som na ňom nevidela nič extra, čo ho svojho času dostalo až ku Gwen Stefani (hovoril Bomboš). Hej, vytiahne vysoko ako vykastrovaný kocúr, ale to zvládne lepšie hociktorá šikovná speváčka. Ak chcete počuť chlapa, ktorý tromfne aj toho vykastrovaného kocúra, pozrite si Vitasa ;-)

12 Island - Yohanna: Is it True? YOUTUBE
Konečne po rokoch od Islanďanov nielenže slušná pesnička, ktorá sa dá vypočuť, ale dokonca krásna. Nádherne sa to počúvalo, snové kulisy a blonďavá bábika Barbie už len doladili atmosféru. Navyše dala do svojho výkonu všetko a bolo to vidieť. Takto si predstavujem romantickú pieseň hodnú soundtracku nejakého amerického letného dojáku. Alebo aspoň novej rozprávky o bábikách Barbie. Môj favorit večera.

13 Macedónsko - Next Time: Neshto Shto Ke Ostane YOUTUBE
Prvý záber na bratov Filipovských pripomenul divákovi všeličo, len nie súčasnosť. Imidž niekde medzi Modern Talking, Bon Jovi a Europe, oblečky ako z pozostalosti Freddieho Mercuryho, s piesňou to nebolo oveľa lepšie. Zamilovaný rock je síce nesmrteľný a s popevkom "jééé-iii-jééé" je to nejako podobne, ale aj na notorického rockera príde čas, kedy ho treba klepnúť lopatou po kotrbe. Next time? Please, no!

14 Rumunsko - Elena: The Balkan Girls YOUTUBE
Audio-sprievodca tvrdil, že to bude vraj najkrajšia baba z vystupujúcich. He? Iba ak najumelejšia. Popri 19-ročnej Islanďanke Yohanne s tváričkou bábiky odchovanej na čistej islandskej vode a vyšľachtenej storočiami medziklanového párenia sa môže schovať. Z jej pesničky si okrem pestro oblečených tanečníc, pôvabnejších ako ona, nepamätám zhola nič. Vlastne hej, trúbkové aranžmány fajnové, ale tým to začína aj končí.

15 Fínsko - Waldo's People: Lose Control YOUTUBE
Ďalší mimoni. Už názov piesne čo-to navrával o zamrznutej puberte a aj Roman Bomboš pred vystúpením varoval, že si zaspomíname na 90. roky. Mal pravdu. Fíni predviedli duc-duc nárez, akých sa na malomestských diskotékach v roku 1995 povaľovali tucty. Alcazar aj Ace of Base sú oproti tomuto hotové umenie.

16 Portugalsko - Flor-de-lis: Todas as Ruas do Amor YOUTUBE
Zaujímavé, úsmevné, nežné... Síce chorobne pozitívna pesnička (aspoň podľa zvuku, neviem prečo si speváčka na konci vytrela slzičku), ale nie typicky eurovízne stupídna. Má to šmrnc, príjemný prejav aj íkvé. Som rada, že postúpili.

17 Malta - Chiara: What if We YOUTUBE
Hlas ako zvon katedrály, ale pesnička ťažko zapamätateľná, príliš zložitá, aby si ju amatér mohol doma pospevovať v rámci "karaoke žehlička session". Trochu ukričaná a uťahaná romantika nicméně prešla do finále, ale myslím, že na víťazstvo nemá. Predpokladám, že ju vytlačia menej náročné, ľahšie počúvateľné skladby. Ale zase, hmm, tieto typy sa zvyknú dostať vysoko... veď uvidíme.

18 Bosna a Hercegovina - Regina: Bistra Voda YOUTUBE
Balkánsky pochodový rytmus, aj to je niečo pre mňa, etnické folkové motívy v modernom balení ľúbim skoro na každý spôsob. A keď do toho mladý chlap so zapáleným výrazom, rebelantským postojom a navlečený v historickej uniforme emotívne zatiahne "róó-o-díí-i-ne" (čo samozrejme vieme, že znamená vlasť;-), prebúdzajú sa vo mne všelijaké národné pudy... No čo, hezkí chlapci, dobre hrajú, palec hore!

YOUTUBE REKAPITULÁCIA

Na dnes všetko. Ja som sa vybúrila celkom príjemne. Čo vy?

V ohováraní som pokračovala aj pri druhom semifinále a potom s finálovým večerom.

3 komentáre:

  1. euroviziu som sledovala kedysi straaasne davno, podobne programy ma nebavia uz dost dlhe obdobie, ale teraz si ma navnadila si pozriet aspon ukazky na "tube":))))) A skvely bol aj maly "zurivy Roland", pardon, Esja:))))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. toto zhrnutie je super. dufam aneta, ze bude aj po dalsom kole. pozerat by som to nepozerala, ale precitam si to rada.
    santal

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ďakujem santal! :-) už si brúsim zuby na dnes večer... tentokrát si vezmem pero a zápisník k telke, aby som potom nemala v hlave toľko vecí, ktoré treba pamätať a hodiť na papier. takže ako mi čerstvo budú napadať odjeby, tak ich budem zaznamenávať :-D

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).